torsdag, juni 09, 2005

Bloggar en guldgruva för marknadsförare

Ett amerikanskt företag, Umbria Communications, har utvecklat en webbcravler som söker igenom och parsar bloggtexter på jakt efter omnämningar av märken och kändisar. De har också utvecklat textanalysverktyg som går igenom bloggtexten och plockar ut åsikter associerade med dessa namn och märken. Umbrias kunder är framför allt företag som intresserar sig för hur deras märke och konkurrenternas märken ses av en viss åldersgrupp, ett visst kön eller människor från en viss del av landet - allt detta information som ofta går att plocka ur bloggarna. Bland annat vet de nu att Starbucks nämns betydligt oftare än Pepsi eller Cola, trots att de senare annonserar mer. Och att kvinnliga bloggare talar mer om öl än manliga bloggare - oftast nämner de Guinness.

Billig datainsamling + billig datalagring + hyfsat sofistikerade analysalgoritmer = god insyn i vad som sägs på stora delar av internet. En enkel formel men kanske värd att hålla i minnet.

2 kommentarer:

Rikard sa...

Undrar hur länge det dröjjer innan bloggarna börjar lägga in medvetna spoofs i sina bloggar för att motverka åsiktsregistreringen. Eller oseriösa företagsledare försöker köpa in sig i betydelsefulla bloggar för att få bättre ranking. Det känns som om vi kommer få en till front på sökmotorkriget.

/rikard

M-x spook:
Starbucks anthrax unabomber Laden exxon Bush password

Malin Sandström sa...

Det verkar redan finnas ett rätt stort antal marknadsförare som använder bloggar för att promota företagets varor genom gerilla-marknadföring (googla "marketing blog"). Och det är ju rätt svårt att veta om "Hanna, 14 år" i själva verket är "Petter, marknadsförare på Coca-Cola". Men det känns som om det skulle vara en ganska tids-ineffektiv metod.

Bättre i så fall (ur marknadsförarens perspektiv) att köpa in sig på en populär blogg. I stil med: du får 100 kr varje gång du nämner märke X på ett positivt sätt. Med webcrawlers och data-analys går det antagligen rätt väl att spåra eventuella kommentarer om X i andra bloggar - men svårt att veta om någon verkligen köper X.

Frågan är hur man gör en ironisäker crawler? Det borde vara rätt svårt. Det kanske räcker att vara ironisk för att spoofa åsiktregistreringen...