lördag, juni 25, 2005

Hur djur gör det - och varför

Populärvetenskaplig litteratur verkar ha stämplats - ibland välförtjänt, ibland inte - som ett pretentiöst och småtråkigt område. Något man läser för att visa sig smart, liksom. Och även bra populärvetenskapliga böcker brukar sällan vara roliga, även om de är intressanta.

"Dr Tatianas råd om sex och samlevnad för hela skapelsen" är undantaget - rolig, intressant och smart. "Dr Tatiana" är pseudonymen för Olivia Judson, doktorerad biolog, och uppstod när hon skrev om medicin och biologi för The Economist. Boken lånar sitt format från sex- och samlevnadsfrågespalter:
Kära Dr Tatiana,
Det har hänt något förfärligt. Jag vilade mig i godan ro på mitt favoritställe på havsbottnen när det började klia i näsan. Eftersom jag är en grön stjärnmask, en
Bonellia viridis, har jag inga armar att klia mig med. Så istället drog jag in ordentligt genom näsan. Och det ville sig inte bättre än att jag sög i mig min kära make. Hur jag än försökt att snyta ut honom igen har han inte synts till. Hur ska jag få honom tillbaka?
Nysnuten och snopen, vid kusten av Malta


Det är det elegantaste upplägg jag hittills sett för en icke-skönlitterär bok. Uppdelad i tre avdelningar - "Den eviga könskampen - varför hon och han vill olika saker", "Det moraliska förfallets uppkomst och utveckling" och "Är män verkligen nödvändiga? Ja, i allmänhet. Men inte alltid" - tar boken med sin läsare på en guidad berg- och dalbanetur genom djurrikets sängkammare. Att man lär sig väldigt mycket om evolution och biologi är sekundärt - framför allt har man roligt under tiden. Och på köpet borde de flesta läsare få en betydligt mindre inbunden och fördomsfull syn på sex.

Det finns också ett bra index och vetenskapliga referenser till allt som står i kapitlen - Olivia Judson är otroligt väl påläst.

På baksidan av den svenska upplagan står det: [Du] kommer garanterat aldrig mer att vara utan konversationsämne. Och ja, frågan "vet du varför gorillahannar har så små testiklar?" kan nog bryta isen i rätt sällskap för den som inte är blyg. :)

Andra åsikter om "Dr Tatianas ..."
Forskning och framsteg: "lekfull skildring av evolutionsbiologi och det sexuella urvalet" (Boken listas som en av tio böcker att läsa i sommar)
SvD: "ovanligt rolig bok om djurs fortpantning - med genusperspektiv"

Boken är i dagsläget översatt till 11 språk: japanska, franska, kinesiska, koreanska, braziliansk portugisiska, tyska, tjeckiska, holländska, polska, ungerska och svenska.

Fortfarande inte övertygad? Gå och läs några sidor ur den engelska upplagtan.

Länkar
dtrtatiana.com (bokens hemsida, engelska)
bokus.se

Tack till Hugo för boktipset.

Inga kommentarer: