torsdag, september 06, 2007

Du och jag, rymden

Jag har recenserat antologin "Texter om kosmos" för Populär astronomi:s senaste nummer. Just boknyhetssidan finns fritt tillgänglig på nätet, men det går ju att köpa tidingen i pappersformat också (vilket såklart rekommenderas).

På det hela taget är det en mycket läsvärd bok, även om det fanns vissa saker jag inte gillade. Eftersom recensionen går att läsa på nätet tänker jag inte upprepa mig här. Förutom möjligtvis för att tillägga att fler populärvetenskapliga böcker - även de som inte handlar om en personlig relation till ämnet - borde inkludera författare och synvinklar från hela spannet av bakgrunder; filosofi, historia och design såväl som naturvetenskap.

(Jag noterar för övrigt att någon listig människa på redaktionen har kommit på en mycket bra beskrivande rubrik för recensionen, betydligt bättre än den jag satte som förslag. )

Länkar
Populär astronomi
Boken, via Bokus (provkapitel finns)

Andra bloggar om: , ,

UPPDATERAT 7/9 kl 10:24: Nu går länken till recensionssidan verkligen till recensionssidan. Tack till Robert för påpekandet!

Inga kommentarer: