torsdag, november 08, 2007

Teknik & Vetenskap om vetenskapsbloggar

Jag och Harald Cederlund från Skor längtar ut pratar (var och en för sig) om vetenskapsbloggar i det senaste numret av Teknik&Vetenskap, i en artikel av Markus Skogsberg.

Harald har redan gjort ett utmärkt jobb av att summera artikeln, så jag norpar en mening därifrån:

"Vi diskuterar bloggen som plattform för vetenskapskommunikation och är inne lite grann på vetenskapsbloggens trovärdighet, dess interaktivitet och dess grad av nyansering i jämförelse med traditionella nyhetsmediers vetenskapsnyhetsförmedling. [...]"

Skogsberg avslutar artikeln med att skriva "Förhoppningsvis kan bloggkulturen leda vägen till en mer initierad och nyanserad vetenskapsjournalistik". Det hoppas såklart jag också, men innan man når den typen av påverkan behövs det nog lite fler vetenskapsbloggare (även om Twingly gjort processen mycket enklare).

Tidningen vänder sig till "tekniker, naturvetare, forskare, lärare, studerande, tjänstemän och politiker, men även till intresserade privatpersoner" och erbjuds bland annat (rabatterad) till medlemmar i Naturvetareförbundet och Lärarförbundet. Kanske man vågar hoppas att någon eller några ännu inte bloggande tekniker/naturvetare/forskare i läsekretsen blir lite sugna på att blogga, de med...?

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Harald Cederlund sa...

Jag tycker också att artiklen blev lyckad - och visst kan man väl hoppas att den lockar någon mer att ansluta sig till vetenskapsbloggarnas än så länga alltför magra skara...

Anonym sa...

Jag har inte läst artikeln än, men jag tänkte bara förvarna om att jag har beställning på en (delvis) liknande artikel till Naturvetaren, men inte förrän till februarinumret. Vi får se hur blogvärlden utvecklar sig till dess. Jag kommer säkerligen att höra av mig.

Malin Sandström sa...

Tomas: förhoppningsvis händer något intressant :)

T&V-artikeln är ju baserad på intervjuer som gjordes i slutet av augusti, så det blir ett tag emellan.